En romersk praktvagn

Arkeologer och konservatorer penslar försiktigt fram resterna av vagnen ur aska och pimpsten. Bronsen är bättre bevarad än järn och trä. Foto: Pompejis arkeologiska myndigheter

FORNTIDSFORDON. Ett sensationellt fynd av en romersk ”triumfvagn” i Pompeji uppmärksammades nyligen i medier världen runt. Upptäckten gjordes den 7 januari i år i Villa Civita Giuliana cirka sju kilometer nordväst om Pompeji. Platsen är redan känd för fynden av tre hästar och två män, och för att de arkeologiska undersökningarna inleddes på grund av omfattande rovgrävningar i området. Vagnen, som påträffades i en portik i anslutning till stallet, är förvånansvärt välbevarad. Det handlar om en tvåsitsig, fyrhjulig vagn konstruerad av bokträ med färgrester i rött och svart, vars arm- och ryggstöd är smidda i järn. Vagnens sidor och bakparti är smyckade med medaljonger av tenn och brons som uppvisar erotiska motiv med satyrer, nymfer och cupider.

Romersk litteratur nämner flera typer av fordon som exempelvis plaustrum, en robust flakvagn för tyngre transporter (redan känd från Pompeji) och carpentum, en täck tvåhjulig vagn som var förbehållen vissa prästinnor och kvinnor i kejsarhuset (känd från myntbilder). Det aktuella fyndet verkar röra sig om en pilentum, en öppen praktvagn för särskilt högtidliga tillfällen. Rester av sädesax på sätet har lett till spekulationer om att vagnen kan ha tillhört en prästinna i kulten av Ceres, fruktbarhetens och växtlighetens gudinna, eller att det helt enkelt handlar om en bröllopsvagn. Fyndet är unikt för Italien. Liknande karosser har tidigare endast påträffats i Thrakien.

Medaljongerna med erotiska motiv är iögonfallande, men vagnens konstruktion är kanske det mest intressanta. Foto: Pompejis arkeologiska myndigheter

VILLANS STORLEK OCH utformningen av hästarnas bett har tolkats som att ägaren var en hög romersk militär. Ett klotter med namnet ”Mummia” inristat på en vägg har också satt fantasin i rörelse. Ätten Mummius är känd för sina fältherrar men också för Mummia Achaica som var mor till Galba, kejsaren som bara regerade drygt ett halvår efter Neros självmord 68 e.Kr. innan han slogs ihjäl. Viktigare i sammanhanget är de kommande resultaten om vagnkorgens förhållande till underredet och övriga delar som hjulaxlar, nav, vändkrans och parstång. Förhoppningsvis väntar spännande teknikhistoriska nyheter om det som redan har rubricerats som ”romarnas Lamborghini”.

Allan  Klynne

Allan Klynne

PUBLICERAD: 2021-04-16

Relaterat innehåll